مسئولین الفبا چه کسانی هستند؟
گروه رسانه ای الفبا توسط جمعی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در یک حرکت خودجوش در تابستان سال95 تشکیل و از پاییز همان سال بصورت جدی دنبال شد. الفبا کار خود را از یک کانال خبری در تلگرام شروع کرد و هم‌اکنون در تلگرام، اینستاگرام، آپارات و وبلاگ فعالیت دارد.
موسسان الفبا محمدرسول سرهنگی، میلاد ذوالفقاری، اویس اکبری و صالح آیینی بودند و مسئولیت حقوقی گروه، در حال حاضر برعهده میلاد ذوالفقاری، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی است.
تعداد و نام ادمین‌ها و رابطین(برای صحت‌سنجی مطالب ارسالی) برای پیشبرد بهتر کارها همچنان مخفی خواهد ماند.


آرمان و هدف الفبا
هدف الفبا ایجاد بستری برای مطالبه‌گری عمومی دانشجویان و پاسخگویی مسئولین از طریق شبکه‌های اجتماعی است. الفبا به دنبال مخاطبینی هست که کنشگر فعال حساب می‌شوند و تلویحا آنچنان که از قبل یک زمین بازی برای آنان طراحی شده، بازی نکنند.
الفبا در این هدف، سعی می‌کند اصول رسانه‌ای را رعایت کند.


شفافیت مالی الفبا
داشتن کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام، کانال آپارات و صفحه وبلاگ بیان کاملا رایگان است اما سایر هزینه ها شامل حجم اینترنت مصرفی، جوایز مسابقات(مثل دانشگاه زیبای من، یلدای زیبای من و شهر زیبای من) و امور گرافیکی می‌شود که هزینه‌های جوایز و مسائل مربوط به کانال از طریق تبلیغات کانال تلگرام و هزینه‌های اینترنت نیز توسط خود ادمین‌ها تامین میشود. تمامی هزینه‌ها نیز مبتنی بر اصل شفافیت اطلاع رسانی عمومی شده و در جداول مختف هزینه و درآمودی قابل دسترسی است.
گفتنی است ادمین‌ها و رابطین الفبا هیچ منفعت مادی از طریق تبلیغات ندارند.


موارد حقوقی الفبا
الفبا خود را ملزم به رعایت چارچوب‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران می‌داند. از آن‌جا که فعالیت در تلگرام، اینستاگرام، وبلاگ و آپارات نیاز به هیچ مجوزی از نهاد قانونی در جمهوری اسلامی ندارد لذا برای این فعالیت‌ها از هیچ ارگانی نیاز به کسب مجوز نبوده اما برای برنامه‌های جانبی از جمله جشن دانشگاه زیبای من مجوزات لازم اخذ می‌شود.
اطلاعات شخصی و راه‌های ارتباطی مسئول حقوقی الفبا در اختیار حراست دانشگاه بوعلی سینا قرار دارد و الفبا همیشه خود را پاسخگو به نهادهای قانونی می‌داند و در عمل این را نشان داده است اما از قبول مطالبات فراقانونی سرباز زده و خواهد زد.
لازم به ذکر است مراحل اداری ثبت نشانه الفبا در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و در مرحله تایید اطلاعات هویتی می‌باشد.


اصل گردش آزاد اطلاعات الفبا
الفبا هیچ وابستگی به گروه‌های سیاسی، احزاب، جریانات و مجموعه‌های دانشجویی ندارد و مجموعه‌ای دانشجویی و خودجوش است. عبارت «دانشجویی» بدین معناست که سیاست‌گذاری و امور اجرایی کاملا به دست دانشجویان است و الفبا هیچ‌گاه ادعایی درباره اینکه نماینده یا صدای دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است نداشته و فقط به وظیفه رسانه‌ای عمل می‌کند.
طبق اصل تعارض منافع، ادمین‌های الفبا حق فعالیت در شورای مرکزی و عضو فعال تشکل‌ها و مجموعه‌های سیاسی دانشگاه را ندارند و درصورت فعالیت از ادمینی مادامی که فعایت‌ها ادامه داشته باشد، کنار گذاشته می‌شوند.


لوگو و نشانه الفبا
الفبا با توجه به اینکه یک مجموعه غیر رسمی به حساب می‌آید، هیچ لوگو و نشان رسمی ندارد و تصویر فیلسوف و دانشمند ایرانی «بوعلی سینا» برای تصاویر پروفایل استفاده می‌شود.

شعار الفبا
 «بی‌تفاوت نیستم» شعار اصلی الفبا است. این شعار از آرمان و هدف گروه گرفته شده و مبتنی بر اصل کنشگری اجتماعی است.

سانسور در  الفبا
الفبا مبتنی بر رسالت خبری خود، موارد زیر را سانسور می‌کند:
-مطالب غیر اخلاقی و ترویج بی‌حیایی
-اهانت به عقاید و مقدسات دینی
-توهین مستقیم به مسولین یا گروهی از دانشجویان
-مطالب حاوی ترویج خشونت
-مطالب حاوی حمایت مستقیم از گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران
-اخبار و مطالب ترویج نژادپرستی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومیتی
-مطالب کذب، نادرست و حاوی اطلاعات غلط در پیام‌های ارسالی دانشجویان
-تبلیغ و ترویج مصرف مواد مخدر، مواد روان گردان و سیگار
-تبلیغ شرکت‌های هرمی


اصل پاسخگویی در الفبا

تمامی اخبار و اطلاع‌رسانی‌های الفبا به یک منبع استناد میشود. تمامی مسائل حقوقی پست‌های منشتر شده در الفبا بر عهده مسئول حقوقی الفبا است و پس از انتشار هیچ مسئولیتی برای ارسال کننده وجود نخواهد داشت.

الفبا به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اطلاعات مخاطبین خود را به هیچ مسئول و نهاد و ارگانی نخواهد داد.