به گزارش الفبا دکتر احمد توکلی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دعوت بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان، 25 اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا سخنران همایش" پیروز انتخابات ریاست جمهوری کیست؟" بود. انچه را که در ادامه میبینید مهمترین جملات دکتر توکلی در این سخنرانی است که الفبا در پوشش زنده کانال تلگرام خود آن را منتشر کرده است.

گفتی است پوشش زنده الفبا از سخنرانی های سیاسی مربوط به برنامه های سیاسی تمامی تشکل ها و جریانات سیاسی دانشگاه بوعلی سینا است.



🔻از سال۹۴ نرخ بیکاری از ۱۱درصد به ۱۲/۴درصد در سال۹۵ رسیده است.


🔻در این دولت نرخ بیکاری با شیب ملایمی افزایش یافته است.


🔻واقعیت این است که از رکود خارج نشده ایم.


🔻اعلام کرده اند که نرخ بیکاری تحصیل کنندگان ۱۸درصد که این هم درست نیست و در سال ۲۰۱۴ این حدود ۳۰درصد است.


🔻در زمان هاشمی با استقراض خارجی ارز وارد بازار کردند و نرخ تورم به ۴۹/۵درصد رسید اما در ادامه این سیاست ها را کنترل کردند و تورم به نصف رسید.


🔻در سال۸۴ به احمدی نژاد گفتم سیاست های بودجه ای شما تورم را افزایش میدهد اما او توجهی نکرد.


🔻یکی از عوامل رکود ما هدفمندی یارانه هاست.


🔻یکی از عوامل بد بودن وضعیت اقتصادی ما بی عقلی های مسئولین است.


🔻یکی از عوامل رکود فساد است.


🔻فساد باعث افزایش هزینه های سرمایه گذاری میشود.



🔻جهش تلاطمی ارز در آذر۹۰ تا مهر۹۱ باعث کاهش ارزش ریال شد و یکی از عوامل رکود است.


🔻یکی از مدیران بنیاد مستضعفین از بعضی کارهای این بنیاد به من اطلاعات میداد و ما آن را چاپ میکردیم که وقتی فهمیدند او را بیرون انداختند.


🔻فساد کشنده تولید است و نابرابری درآمد را بشدت افزایش میدهد.


🔻وقتی در کلاس ها به دانشجویان میگفتم که چرا درس نمیخوانید میگفتند ما پارتی نداریم.



🔻یکی از عوامل رکود، تحریم هاست و این خیلی مهم است.


🔻مناقشات سیاسی باعث کاهش سرمایه گذاری میشود.


🔻معنی فساد سیستمی این است که بخشی از دستگاه های مبارزه با فساد خود دچار فساد شوند مثل قوه قضاییه و پلیس


🔻برای مبارزه با فساد سیستمی باید نهادهای مدنی تقویت شوند.


🔻این دولت از ما برنامه خواست و ما ارائه دادیم ولی دولت به آن عمل نکرد.


🔻اشکال دولت این بود که همه چیز را بند به برجام کرد.


🔻دولت برجام را کیمیای نجات بخش همه چیز اعلام میکرد.


🔻من و دکتر نادران نامه ای به رئیس جمهور گفتیم وزنی که برای حل مشکلات اقتصادی به برجام داده اید اشتباه است.


🔻در این دولت تورم ۳۰/۵درصد به ۱۰/۴درصد رسیده است.


🔻در سال ۲۰۱۶ تورم ما هم در مقیاس جهانی و هم در مقیاس منطقه ای بالاست.


🔻این روزها حرف های غلط زیاد زده میشود و دولت از همه بیشتر میزند.


🔻چند ساعت قبل به دعوت دانشجویات عدالتخواه میخواستم برای کارگران معترض سخنرانی کنم که گفتند آن ها را ترسانده اند و نیامدند.


🔻اینکه به مردم بگوییم صلح یا جنگ، راه یا بیراهه آخر این چه اهانتی است که به مردم میکنید.


🔻تهدید مردم برای اینکه حرف نزنند خیلی بد است بخصوص برای کسی که از آزادی خیلی حرف میزند.


🔻سپاه را میکوبید، به روحانیت متلک می اندازید، بر سر قوه قضاییه میکوبید بعد حالا چگونه میخواهید در این کشور کار کنید. باید کار کنید نه پیکار


🔻دولت در مهار تورم موفق بوده است اما با هزینه سنگین رکود


🔻آقای روحانی گفت که ۹۵۵هزار شغل ایجاد کرده ام که من آمار را به او دادم و گفتم این اشتباه است.


🔻ثروتمند نمیتواند رئیس جمهور شود که هم دین این را گفته و هم تجربه بشری. خطبه ۴۵نهج البلاغه را بخوانید. 


🔻قرار گرفتن مسئول در موقعیتی که میتواند به نفع خود یا عموم مردم بگیرد تعارض منافع است.


🔻وزیر صنعت به ما گفت بیشتر ۳تا شرکت نیستم اما بعد کاشف به عمل آمد که در ۱۹هیات مدیره حضور دارد و در بعضی رئیس یا نایب رئیس است.


🔻بخاطر همین حرف ها من به دادگاه میروم و هفته بعد هم دادگاه دارم.


🔻چندتا از جوان فنی به گمرک بوشهر رفتند و دیدند که ماشین های شاسی بلند در کنار باسکول ها هست و دیدند که با رشوه، باسکول چی ها این ماشین ها را خریده اند که این جوانان برنامه کامپیوتری طراحی کردند و با ثبت الکرونیکی، درآمد آن گمرک ۶۰۰میلیون افزایش پیدا کرد.


🔻قبلا نسبت به حقوق های نجومی به مسئولین هشدار داده بودم.


🔻به معاون رئیس صندوق توسعه ملی گفتم به رئیست بگو حقوق بالا نگیرد و گرنه افشا میکنم که بعداً مشخص شد همان معاون حقوق بالا میگیرد.


🔻مگر میشود آقای نعمت زاده در ۳سال ۱۰۰۰میلیارد کسب درآمد کند؟


🔻آمریکا برای برجام ۳۸۶ تا حقوقدان آورده بود ولی دولت ۱۶تا برده بود.


🔻قراردادهایی که برای خودرو بسته اند نمیدانم چه خبر است. حتی به کمیسیون صنایع مجلس هم نداده اند.


🔻من نامه نوشتم که در برجام تحریم ها معلق میشود که گفتند نه لغو میشود.


🔻به یکی از خودروسازها گفتم چرا این همه محرمانه بازی در می آورید.


🔻میگویند در برجام رهبری از بندهای محرمانه خبر داره و حمایت کرده اما رهبری به مجلس سپردند و مجلس میتوانست برای اجرای برجام شرط بگذارند.


🔻برجام به ما تحمیل شد و ما ناچار شدیم بپذیریم.


🔻آقا گفتند که مذاکره کننده های ما فرزندان انقلاب هستند.


🔻به ظریف گفتم تو که با جان کری میگی میخندی چرا باید کریمی قدوسی تو را عصبانی کند.


🔻به وزیر نفت گفتم تو با سابقه اجرایی در وزارت هستی اما هم به فساد کم توجهی و هم به تولیدملی اعتماد نداری.


🔻زنگنه در جلسه خصوصی مجلس گفت اگر من وزیر شوم ظرف ۱۵ روز مسئله کرنست را پیگیری میکنم بشرطی که تو و نادران باشید.


🔻در انتخابات ریاست جمهوری ۲نفر می مانند.